بخش معدن از ظرفیتهای مهم کشور است، به بازار نفت نمی شود اعتماد کرد، باید به فکر جایگزین باشیم که بهترین جایگزین بخش معدن است. مقام معظم رهبری مد ظله العالی
مجتمع سنگان
امضا تفاهم نامه همکاری فی مابین مجتمع سنگ آهن سنگان و دانشگاه علوم پزشکی مشهد

به گزارش روابط عمومی مجتمع، تفاهم نامه همکاری فی مابین مجتمع سنگ آهن سنگان و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در جهت پایش سلامت شاغلین مجتمع سنگ آهن سنگان و ساکنین روستای گوریاب امضا گردید.

مجتمع سنگ آهن سنگان یکی از بزرگترین تولید کنندگان سنگ آهن در کشور  و تأمین  کننده خوراک سنگ آهن جهت تولید 17.5 میلیون تن کنسانتره و 15 میلیون گندله در منطقه و بخش قابل توجهی از مواد اولیه کارخانجات فولادسازی کشور می باشد.  باتوجه به  شیوع  بیماری های غیر واگیر  و  بیماری های شغلی در مراکز تولیدی که منجر به کاهش راندمان و  افزایش بار اقتصادی ناشی از کاهش عمر مفید نیروی انسانی و افزایش تخصیص منابع درمانی کشور به پیامدهای ناشی از این نوع بیماری ها شده است، همواره حفظ سلامت نیروی انسانی شاغل در این مجتمع به عنوان  مهمترین رکن مد نظر می باشد.

لذا ضروری است ایجاد بستر علمی مورد نیاز جهت برنامه ریزی و اجرای سیاست های پیشگیرانه در راستای بهبود وضعیت سلامت پرسنل شاغل در مراکز تولیدی به عنوان یکی از مهم ترین اولویتهای دستگاه های علمی کشور مورد توجه قرار گیرد.

از طرفی مجتمع سنگ آهن سنگان خود را متعهد به انجام مسئولیتهای اجتماعی درمنطقه دانسته و در این تفاهم نامه ساکنین روستای گوریاب را نیز از نظر سلامتی مورد پایش قرار خواهد داد.

لذا به منظور حفظ سلامت افراد و گسترش و تسهیل اجرای اهداف پژوهشی و درمانی در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مجتمع سنگ آهن سنگان و پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و بازدید میدانی از امکانات مجتمع سنگ آهن سنگان و پایگاه سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، این تفاهم نامه مابین دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مجتمع سنگ آهن سنگان منعقد و طرفین متعهد می گردند حد اعلای تلاش خویش  را در جهت حل مشکلات و معضلات سلامت  موضوع این تفاهم نامه مبذول داشته و از هیچ کوششی در این جهت خودداری نخواهند نمود.

موضوع تفاهم نامه فوق اجرای فرایند پایش سلامت 500 نفر پرسنل مجتمع سنگ آهن سنگان که قابل افزایش به 2000 نفر اعضاء خانواده پرسنل و همچنین تعداد 400 نفر ساکن روستای گوریاب توسط دانشگاه علوم پزشکی طبق پروتکل های  مرکز مطالعات  دانشگاه علوم پزشکی  مشهد می باشد.

شایان ذکر است موارد مورد نظر در پایش سلامت به شرح ذیل می باشد:

  1. سونوگرافی تیروئید- سونوگرافی کبد و ضمائم.
  2. تست پالس ویلوسیمتری (تعیین سن عروق مرکزی).
  3. الکتروکاردیوگرافی.
  4. تن سنجی.
  5. اسپیرومتری.
  6. معاینه ارتوپدی.
  7. معاینه دندانپزشکی.
  8. معاینات زنان(پاپ اسمیر و مامو گرافی).
  9. آنالیزهای بیوشیمی خون و ادرار (پارامترهای هر دو آنالیز در ضمیمه شماره 2 ذکر شده است).
  10. اندازه گیری سطحTSH
  11. اندازه گیری سطح TPSA برای آقایان بالای 45 سال.
  12. بینایی سنجی.
  13. شنوایی سنجی(پایه و جامع).
  14. تست چشایی.
  15. تست بویایی.
  16. پرسشگری عمومی، پزشکی، تغذیه و روان شناسی.
  17. گزارش وضعیت سلامت کارکنان این  مجتمع و اقدامات پیشنهادی برای بهبود آن  را ارائه نماید.
  18. تشکیل پرونده پزشکی وانجام  معاینات و آزمایش های لازم با نظر متخصص طب کار

از طرفی در فرآیند مطالعات علمی و تحقیقاتی و بررسی و ارائه راهکارها و انجام مراحل تحقیقاتی بستر مناسب جهت همکاری دوجانبه مدیریت ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی (HSEE)  مجتمع سنگ آهن سنگان و دانشگاه علوم پزشکی فراهم خواهد شد که در رشد و تعالی مدیریت HSEE  مجتمع نقش بسزایی خواهد داشت و دانشگاه علوم پزشکی مشهد  به عنوان مشاور عالی مجتمع سنگ آهن سنگان در امور بهداشتی و تغذیه ای لحاظ خواهد شد.

 گفتنی است مدت تفاهم نامه از زمان امضاء برای 5 سال تعیین می شود که در طول این 5 سال وضعیت سلامت افراد پایش و راهکارهای مناسب جهت بهبود سلامت افراد ارائه خواهد شد.

در پایان جلسه امضا تفاهم نامه طرح های گوناگون دیگری مطرح گردید که مورد بررسی قرار خواهد گرفت که میتوان به احداث مرکز دائم سلامت شاغلین در واحدهای مختلف صنعتی معدنی منطقه سنگان اشاره نمود که نظر به شاغل بودن بیش از 15 هزار نفر در شرکتهای مختلف صنعتی و معدنی و ضرورت پایش سلامت شاغلین به عنوان سرمایه های انسانی و گردانندگان اصلی چرخ اقتصاد و خانواده های آنها به جهت حفظ سلامت و افزایش راندمان کاری، با همکاری شرکتها و پیمانکاران فعال منطقه، احداث و تجهیز ساختمان  در محل منطقه صنعتی – معدنی جهت خدمات رسانی به شاغلین و خانواده های آنها و کمک به سلامت مردم منطقه در راستای رعایت مسئولیتهای اجتماعی در دست برنامه ریزی می باشد که با راه اندازی این مرکز، منطقه صنعتی – معدنی سنگان به عنوان یک الگو درکشور که درکنار واحدهای صنعتی و تولیدی سلامت افراد نیز مرتب پایش خواهد شد، مطرح خواهد  گردید.

about us

1400/03/26